Luni
17 Dec 2018
1:32 PM


Formularul pentru autentificare

Bine aţi venit Vizitator | RSS
Logo Design by FlamingText.com
Logo Design by FlamingText.com
Principală Sevraj - Forum Înregistrare Autentificare
[ Mesaje noi · Membrii · Regulamentul forumului · Căutare · RSS ]
  • Pagina 1 din 1
  • 1
Moderatorul forumului: marrya  
Forum » Nefumători » Pentru cei care au renunțat la fumat » Sevraj
Sevraj
gabrielData: Sâmbătă, 13 Dec 2014, 0:00 AM | Mesaj # 1
VETERAN ( nefumător de peste 6 luni)
Grup: Utilizatori
Mesaje: 599
Reputaţie: 3
Status: Neconectat
Am sa introduc un text interesant despre sevraj pentru toti cei care sunt la inceput.

Sindromul de sevraj la nicotina are doua componente: fizica si psihica. Sindromul fizic de sevraj cuprinde totalitatea reactiilor fizice din organismul fumatorilor la absenta nicotinei din diferite organe si mai ales din creier.
Sindromul psihic de sevraj cuprinde acele tulburari ale starii psihice si comportamentale care apar in perioada abandonarii obiceiurilor legate de fumat, obiceiuri care formeaza un automatism. Iata o lista a unor tulburari fizice si psihice care apar la proaspetii nefumatori:
- ameteala (in primele doua zile);
- depresia;
- sentimentele de frustrare si manie;
- iritabilitatea;
- tulburarile de somn (incapacitatea de a adormi, de a avea un somn neintrerupt, cosmaruri);
- tulburarile de concentrare;
- starea de neliniste;
- cefaleea;
- senzatia de oboseala;
- cresterea apetitului.
Simptomele de mai sus apar cam la 2-3 ore dupa ultima tigara si ating un apogeu cam la 2-3 zile dupa aceasta.

"Sindromul de sevraj"
Daca este normal sa incepem de la efectele negative pe care le declanseaza abandonarea fumatului, asa-numitul sindrom de sevraj, mi se pare extrem de potrivit sa discutam si un calendar al efectelor pozitive ale abandonarii acestei adictii, efecte pe care le-am intitulat, nu doar pentru a rima: „sindromul de avantaj”. Beneficiile ar fi urmatoarele:
- La 20 minute dupa ultima tigara:presiunea arteriala si frecventa cardiaca scad.
- La 12 ore dupa abandon: nivelul de monoxid de carbon din sange revine la normal.
- La un interval cuprins intre 2 saptamani si 3 luni dupa incetarea fumatului: circulatia sangvina si functia respiratorie se imbunatatesc vizibil.
- La un interval cuprins intre 1 si 9 luni dupa renuntarea la fumat: tusea si dispneea dispar, iar cilii vibratili care au functia de „escalator mucociliar” datorita capacitatii lor de a deplasa antigravitational mucusul din trahee si bronhii (in care se afla atat particule de praf, cat si microbi) isi redobandesc integritatea, curatind in mod eficient plamanii.
- La 1 an de la ziua victoriei asupra fumatului, inima sarbatoreste si ea, oferind o scadere la jumatate a riscului de boala coronariana ischemica fata de fostii „colegi de-o tigara”.
- La 5 ani dupa „ziua H”: riscul de accident vascular cerebral se reduce pana la nivelul celui al unui nefumator.
- La 10 ani de la „renastere”: riscul de cancer pulmonar scade la jumatate din riscul unei persoane care a continuat sa fumeze. Scade semnificativ si riscul altor tipuri de cancer: cavitate bucala, laringe, esofag, vezica urinara, col uterin, pancreas.
- la 15 ani de la „convertire”: riscul de boala coronariana ischemica ajunge la nivelul celui al unui nefumator.
Pe langa acestea, exista si alte efecte vizibile, care pot fi o incurajare pentru a ramane nefumator:
- retragerea ridurilor;
- disparitia halenei;
- albirea dintilor si ameliorarea patologiei gingivale;
- disparitia culorii galbene de pe unghiile degetelor „executive”;
- revenirea gustului pentru alimentele naturale (necondimentate);
- capacitatea respiratorie normala la eforturi fizice sustinute;
- economii in bugetul familial (merita sa faceti un calcul simplu pe 10-20 ani si sa lasati gandul sa zboare spre destinatii pe care vi le poate face posibile o excursie, din economiile pe care vi le aduce
abandonarea fumatului);
- acceptarea sociala: patronii prefera sa angajeze nefumatori nu doar din cauza faptului ca un fumator face pauze mai dese, ci si din cauza absenteismului ridicat, provocat de imbolnavirile mai dese ale fumatorilor; cei care inchiriaza apartamente prefera nefumatori din cauza riscului de incendii si a mirosului de tutun care patrunde in lucruri; evenimentele si locurile publice sunt din ce in ce mai prohibitive in ceea ce priveste fumatul; asigurarile de viata tin cont de speranta redusa de viata a fumatorilor si ii taxeaza pe masura; casatoria chiar poate deveni o problema intrucat partenerul care accepta un fumator, de regula, trebuie sa fie si el fumator, iar aceasta inseamna a „pescui doar dintr-un sfert de lac”; exemplul negativ al unui parinte fumator, pe care, de fapt, nu doreste sa-l dea copiilor, are un efect mai puternic decat sfaturile sau amenintarile; sansele de a-si cunoaste nepotii si de a se bucura de succesele lor scad dramatic, ca sa nu mai vorbim de stranepoti.

Adăugat (12 Dec 2014, 11:00 PM)
---------------------------------------------
Sprijinul psihologic
In timp ce unii fumatori au capacitatea de a invinge fara probleme acest obicei, cu ocazia unei afectiuni
respiratorii intercurente, cu ocazia unui sfat medical competent si
„apasat” sau pur si simplu se trezesc intr-o dimineata la o alta
realitate (o inspiratie „de sus”), majoritatea au dificultati in ruperea
legaturilor sociale si emotionale asociate fumatului, dar si cu starea
de „mizerabil” pe care ti-o induce
sindromul de sevraj psihic si fizic. Pentru acestia exista mai multe surse de sprijin, oficiale si neoficiale:
1. Linii telefonice gratuite de contact cu specialisti in programe de
renuntare la fumat sau cu alti fumatori care au trecut examenul
abandonarii acestei dependente(un fel de AA – Alcoolicii Anonimi).
Asociatiile de lupta impotriva cancerului sau cele de prevenire a bolilor cardiovasculare, cluburi de sanatate sau diferite biserici cu programe sociale si de sanatate preventiva pot sponsoriza aceste actiuni.
2. Familia si prietenii. Familia este, de regula, mai mult decat
binevoitoare sa incurajeze sau chiar sa initieze un plan logic de
abordare a unei probleme atat de spinoase, iar „prietenul adevarat la
nevoie se cunoaste”, lucru care se traduce fie prin incercarea de a abandona
impreuna fumatul, daca este si el fumator (rata de succes este mult mai
mare pentru amandoi), fie prin sustinere entuziasta „din tribune”.
3. Programe organizate de abandonare a fumatului („Planul de 5 zile”,
„Adio, tigari!”, „Expo Sanatate” etc.). Sunt de preferat programele ale
caror sedinte dureaza cel putin 20-30 minute, cuprind
minim 5-7 sedinte si se intind pe parcursul a cel putin 2 saptamani.

Sprijinul medical
1. Terapia de substitutie cu nicotina.
Abandonarea se face inaintea terapiei cu nicotina.
a. Guma de mestecat cu nicotina [1,5 X], gen Nicorette de 2 si de 4 mg. Cea de 4 mg este pentru cei cu grad ridicat de
dependenta (fumeaza peste 20 tigari/zi; fumeaza imediat dupa trezire sau
raporteaza simptome severe de sevraj la o incercare anterioara de
abandonare a fumatului), pentru cei care solicita sau pentru cei care au
incercat deja cu 2 mg. Se administreaza 8-10 gume/zi care nu se vor
mesteca repede: 20-30 minute fiecare. Durata – minim: 3 luni.
b. Plasturii cu nicotina [1,9 X], gen Nicoderm de diferite dozaje pentru 24
ore (se da jos a doua zi) sau pentru 16 ore (se da jos seara).
Tratamentul dureaza 8 saptamani, cu doze descrescande. (Exemplu 1:
Plasture gen Nicoderm de 21 mg/24 h timp de 4 saptamani, apoi de 14
mg/24 h timp de 2 saptamani si apoi de 7 mg/24 h timp de 2 saptamani.
Exemplu 2: Plasture gen Nicotrol de 15 mg/16h timp de 4 saptamani, apoi
de 10 mg/24 h timp de 2 saptamani si apoi de 5 mg/16 h timp de 2
saptamani.) Se lipesc pe zona neparoasa dintre gat si sold.

2. Terapia cu bupropion (ZYBAN, WELLBUTRIN) [2,1 X].
Bupropionul este un antidepresiv care se administreaza minim o saptamana inainte de
ziua planificata a abandonarii fumatului. Se incepe cu 1 comprimat de
150 mg dimineata, timp de 3 zile sau 6-7 zile, dupa care se creste doza
la 2 comprimate pe zi, la un interval de minim 8 ore. Abandonarea se
planifica spre sfarsitul celei de-a doua saptamani de tratament, dupa
care se continua terapia fara intrerupere timp de 7-12 saptamani, iar ca
tratament de intretinere, daca este cazul, chiar si pana la 6 luni.

3. Terapia de linia a doua
1. Clonidina (HAEMITON) [2,1 X]: doza initiala de 0,1 mg de doua ori pe zi
(0,2 mg pe zi), crescand ulterior pana la 0,75 mg pe zi 3-10 saptamani.
2. Nortriptilina (AVENTYL) [3,2 X]: doza initiala de 25 mg/zi, crescand
ulterior la 75-100 mg/zi timp de 12 saptamani. Recomandata si la alcoolici pentru simptomele de sevraj.
Nota: Valorile numerice din parantezele drepte reprezinta multiplul ratei de
succes comparat cu neinterventia prin vreuna dintre metodele medicale
amintite.

4. Terapii noi
Vareniclina (Champix) este un medicament mai nou, care a fost creat special pentru
abandonarea fumatului. El actioneaza pe receptorii nicotinici cerebrali,
diminuand pe de o parte placerea produsa de fumat si pe de alta parte
ameliorand simptomele de sevraj. Mai multe studii au aratat ca
vareniclina dubleaza sansele de abandonare a fumatului. Nu se stie inca
daca se poate folosi impreuna cu terapia de substitutie cu nicotina.
Terapia combinata cu atropina si scopolamina. Aceste medicamente
anticolinergice, de regula prescrise pentru simptome digestive si „raul
de miscare”, se administreaza injectabil in prima zi, apoi se
administreaza oral timp de cateva saptamani. Aceasta folosire nu este
aprobata de FDA din SUA.

5. Terapia cu apa.
In uz extern, apa se foloseste atat pentru dus dimineata si seara (nicotina se
elimina prin tegumente, care trebuie astfel curatite), cat si pentru
bai generale sau impachetari umede (se observa pete galbene pe panza cu
care se face impachetarea). In uz intern, se recomanda consumarea unor
cantitati de aproximativ 3 litri apa/zi, stiut fiind ca nicotina este
solubila si in apa, consumul mare de apa contribuind la o eliminare mai
rapida.

In concluzie, pentru un adversar redutabil iti trebuie o motivatie puternica, o strategie inteligenta si un sprijin logistic de
specialitate, atat uman, cat si divin. Si inca ceva: cei care au pierdut
o lupta sau doua mai pot castiga inca razboiul!

Autor: Dr. Constantin Dinu
Revista Viata si Sanatate, nr. 5/2007


 
gabitzaData: Duminică, 14 Dec 2014, 0:19 AM | Mesaj # 2
Generalisim
Grup: Administratori
Mesaje: 7809
Reputaţie: 2
Status: Neconectat
Bine ai facut ca ai postat articolul asta!
...eu am mai scris pe diverse teme la pagina principala, dar aia nu prea e deschisa de nimeni... 02zambet


 
gabrielData: Duminică, 14 Dec 2014, 0:38 AM | Mesaj # 3
VETERAN ( nefumător de peste 6 luni)
Grup: Utilizatori
Mesaje: 599
Reputaţie: 3
Status: Neconectat
da ..cine intra intra direct pe forum :) si poate nu stie de existenta articolelor de acolo. asa cum recunosc ca nu stiu nici eu.

ia sa vad daca e ceva interesant, necunoscut mie :)

Adăugat (13 Dec 2014, 11:38 PM)
---------------------------------------------
am frunzarit toate informatiile de acolo ..pacat ca nu le vazusem pana acum. ai strans toate lucrurile rele despre fumat acolo si macar unu bun sa-l fi scris 02zambet

sunt de acord cu toate punctele, exceptandu-l pana acum pe cel financiar. Am inceput sa ma mai reglez putin dar pana cum cred ca am dat 30-50 de lei pe zi pe diferite mancaruri fata de 13 lei cat dadeam pe tigari. cred ca dupa 3-6 luni cand se regleaza metabolismul se poate vorbi despre ideea de economie financiara


 
gabitzaData: Duminică, 14 Dec 2014, 0:57 AM | Mesaj # 4
Generalisim
Grup: Administratori
Mesaje: 7809
Reputaţie: 2
Status: Neconectat
As mai fi avut multe de postat acolo, dar m-am lasat pe tanjeala vazand ca nu prea intra nimeni pe la noi...acum ma voi reactiva! 02zambet
Sa stii ca se vede bine si la buzunar! dulciuri si alte rontzaieli aveam oricum prin casa, eu nu am cheltuit prea mult suplimentar...mi-ar prinde bine sa pun deoparte banii care nu-i mai dau pe tigari! poate o voi face, sa ma lafai la vara intr-o vacanta mai ca lumea!  03bucuros


 
Forum » Nefumători » Pentru cei care au renunțat la fumat » Sevraj
  • Pagina 1 din 1
  • 1
Căutare:

Copyright MyCorp © 2018
Găzduire site gratuită — uCoz